Geschiedenis
Stap terug in de tijd en ontdek de rijke geschiedenis van de Volvo N88 brandweerwagen van Brandweer Londerzeel!
Sinds zijn introductie in 1967 heeft deze legendarische wagen een belangrijke rol gespeeld in de lokale gemeenschap, waar hij diende als een betrouwbare beschermer en redder in nood. Met zijn robuuste constructie, geavanceerde technologie en onverschrokken bemanning, was de Volvo N88 een symbool van moed en toewijding aan het beschermen van levens en eigendommen. Hoewel de pompwagen al een tijdje met pensioen is, blijft zijn erfenis voortleven dankzij de goede zorgen van onze vereniging. Elk detail van zijn glorieuze verleden wordt gekoesterd en bewaard, en zijn verhaal wordt nog steeds verteld aan nieuwe generaties bewonderaars.
Sluit je aan bij ons en deel in de erfenis van dit historische voertuig terwijl we samen zijn geschiedenis vieren en zijn nalatenschap in ere houden
In de naoorlogse periode gebruikten vele brandweerkorpsen in België, Amerikaanse vrachtwagens zoals Ford en Dodge. Toen halverwege de jaren 60, het ministerie van binnenlandse zaken een aanbesteding deed ter vervanging van de oude pompwagens, zag Volvo de kans om mee te dingen naar dit order. Vanuit Zweden stuurde: "SMBA" (Sociéte Belge de Matériel Automobile), de toenmalige invoerder van Volvo voor België en Luxemburg, 2 naakte chassis naar België. Deze waren enkel voorzien van een motorkap en spatborden boven de stuurwielen. Het betrof een Volvo N485 en een N86.
Deze voertuigen werden aangedreven door een 6724 cc, 6 cilinders in lijn turbo dieselmotor met een vermogen van 185 pk.
Er werden twee prototypes gebouwd, één met pompwagen met een watertank en één pompwagen met mobiele ladder. De carrosserie van beide voertuigen werd verzorgd door de Firma Goossens uit Londerzeel.
De opbouw is indrukwekkend, vanaf de plaats waar normaal de voorruit zou zitten, werd een houten geraamte gebouwd, dat werd
bekleed met metalen platen. In de cockpit van het voertuig waant men zich op een schip.
De binnenafwerking is volledig met hout afgewerkt en voorzien van een glanzende vernislaag, dit inclusief de banken voor de brandweerlui. De Volvo biedt zomaar even plaats voor 13 brandweerlui. De pompwagen die bij het korps van Londerzeel belande, bezit naast de pompinstallatie die vooraan op de enorme bumper is opgesteld, een waterreservoir van 2400 liter. In netjes geordende compartimenten worden de waterslangen en het kleine materiaal opgeborgen.
Op het dak van de Volvo vindt men een aantal ladders en zuigslangen van grote doormeter. Volvo haalde helaas
het order niet binnen aangezien de kostprijs voor de Volvo's te duur was, het bleef bij 2 prototypes. De Volvo pompwagen met
watertank bleef in Londerzeel en de Volvo pompwagen met mobiele ladder ging naar het korps in Soignies (Wallonie).
De Volvo was in 1967 een van de modernste brandweerwagens wereldwijd. De bouw van de wagen nam bijna een volledig jaar in
beslag en had een kostprijs van 46 500 € ( 1 875 000 Bfr ).
De loopbaan van de wagen
1967 - 1992
De Volvo werd in 1967 plechtig overhandigd aan het korps van Londerzeel. De wagen werd veelvuldig ingezet om branden te bestrijden
en bleek al snel uitermate geschikt voor dit werk.
In 1977 werden de capaciteiten van de Volvo zwaar op de proef gesteld toen er een zware overstroming was te Sint Amands.
Om de overstroomde straten leeg te pompen werd er een beroep gedaan op de Volvo van brandweer Londerzeel.
De pomp heeft gedurende 36 uur 2 808 000 liter water weggepompt wat overeenkomt met 78 000 liter per uur of 1300 liter per minuut.
Dankzij de watergekoelde motor was het geen enkel probleem om gedurende 36 uur ononderbroken te pompen.
1992 was het jaar dat de Volvo de pensioengerechtigde leeftijd van 25 dienstjaren bereikte waarna de wagen definitief in reserve gezet werd. Tot op heden is de wagen echter volledig operationeel en kan indien noodzakelijk onmiddellijk ingezet worden.
1992 -2023
Sinds 1992 wordt de Volvo veel gewaagd om deel te nemen aan tentoonstellingen, optochten, rondritten met andersvaliden, allerhande manifestaties van brandweerkorpsen en opendeurdagen.
Deze verplaatsingen gebeuren zowel in binnen- als buitenland, zo staan Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Zwitserland en Denemarken op het lijstje van bezochte landen.
Even werd de wagen ook gebruikt als ceremoniewagen voor huwelijken van brandweerlui. Bij het huwelijk van brandweerman Jan en zijn verloofde Els uit Sint-Gillis-Waas was ook de nationale TV( toenmalige BRT) van de partij voor het programma "Tartufo"
en werd deze unieke gebeurtenis nationaal uitgezonden op televisie.
Vandaag kan de Volvo gehuurd worden door alle hulpverleners voor huwelijken of andere festiviteiten.
Sinds 1966, het jaar dat het chassis aan de opbouwer geleverd werd, legde de wagen meer dan 5600 km, als we daarbij de draaiuren van de pomp erbij rekenen komen uit op +/- 183 000 km.